حمدالله سجاسی قیداری؛ حمیده محمودی؛ هوریه هوایی
چکیده
امنیت مسئله بسیار مهمی در توسعه می باشد. بر این اساس وجود احساس امنیت بستر مناسبی برای تحولات جدید خواهد بود. زیرا احساس امنیت حالتی است که آحاد جامعه هراس و بیمی نسبت به حقوق و آزادیهای مشروع نداشته و بههیچوجه حقوق آنان به مخاطره نیفتد. اما در برخی شرایط ممکن است امنیت یک مکان تحت تأثیر عواملی دستخوش دگرگونی گردد. در شرایط امروزی ...
بیشتر
امنیت مسئله بسیار مهمی در توسعه می باشد. بر این اساس وجود احساس امنیت بستر مناسبی برای تحولات جدید خواهد بود. زیرا احساس امنیت حالتی است که آحاد جامعه هراس و بیمی نسبت به حقوق و آزادیهای مشروع نداشته و بههیچوجه حقوق آنان به مخاطره نیفتد. اما در برخی شرایط ممکن است امنیت یک مکان تحت تأثیر عواملی دستخوش دگرگونی گردد. در شرایط امروزی کاهش همگونی اجتماعی به واسطه ورود افراد خارج از اجتماع مانند گردشگران میتواند یکی از دلایل کاهش امنیت به ویژه در مکان های کوچک مانند روستاها باشد. به همین دلیل در این مطالعه سعی شده احساس امنیت روستاییان در روستاهایی که هدف گردشگری هستند بررسی شود. بر این اساس روششناسی این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی– تحلیلی است و از نظر هدف پژوهشی، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 10 روستای هدف گردشگری شهرستان نیشابور میباشند. برای تعیین حجم نمونه از کل روستاهای نمونه، با استفاده از فرمول کوکران 117 نفر انتخاب گردید. روایی شاخص ها از طریق پانل کارشناسان و پایایی نیز با آلفایکرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و برای رتبهبندی روستاها از مدل waspas و نرم افزار GIS استفادهشده است با توجه به نتایج بهدستآمده از مقایسه میانگین احساس امنیت در دو گروه زنان و مردان میتوان بیان کرد که زنان نسبت به مردان احساس امنیت بیشتری دارند؛ اما درمجموع در هر دو گروه احساس امنیت پایینتر از حد متوسط 3 میباشد. همچنین با توجه به نتایج تحلیل عاملی گویههای برخورد با افراد مزاحم، امنیت خالی گذاشتن منزل در طول شبانهروز و رعایت موازین اخلاقی توسط گردشگر بیشترین بار عاملی را به دست آوردند. نتایج تحلیل فضایی تفاوت احساس امنیت در روستاهای نمونه نشان میدهد که روستای بوژآباد با امتیاز 0.371 دارای بیشترین و روستای غار با امتیاز 0.291 دارای کمترین سطح اطمینان امنیت هستند.
علی باقری دولت آبادی؛ محمد مجاهدزاده؛ فرزاد اکبری؛ سید اصغر باقری نژاد
چکیده
رفتار انتخاباتی به بررسی شیوه رفتار احزاب و نامزدهای انتخاباتی و نیز رای دهندگان و نحوه تعامل میان آنها در خلال انتخابات میپردازد. رفتار انتخاباتی یکی از شاخصههای مهم ارزیابی میزان حاکم بودن فرهنگ دموکراتیک در کشورها محسوب میشود. در ایران رفتار انتخاباتی افراد در حوزههای جغرافیایی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت هم بین ...
بیشتر
رفتار انتخاباتی به بررسی شیوه رفتار احزاب و نامزدهای انتخاباتی و نیز رای دهندگان و نحوه تعامل میان آنها در خلال انتخابات میپردازد. رفتار انتخاباتی یکی از شاخصههای مهم ارزیابی میزان حاکم بودن فرهنگ دموکراتیک در کشورها محسوب میشود. در ایران رفتار انتخاباتی افراد در حوزههای جغرافیایی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت هم بین شهر و روستا و هم بین مناطق دارای فرهنگ طایفهای با مناطق دارای فرهنگ غیرطایفه ای وجود دارد. سؤال محوری پژوهش حاضر این است که فرهنگ عشیرهای و طایفهای چه تأثیری بر رفتار انتخاباتی روستائیان حوزه انتخابیه دنا دارد؟ طبق فرضیات تحقیق «بین فرهنگ عشیرهای- طایفهای و رفتار انتخاباتی روستائیان رابطه معناداری وجود دارد». همچنین «بین نخبگان طایفهای و رفتار انتخاباتی روستائیان رابطه معناداری وجود دارد». روش تحقیق در این پژوهش به شیوه پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را روستائیان شهرستان دنا تشکیل میدهند. روش جمع آوری دادهها به صورت نمونه گیری اتفاقی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر بود که با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین فرهنگ طایفهای – عشیرهای، نخبگان قومی-طایفهای و رفتار انتخاباتی رابطه معناداری وجود دارد. به گونهای که تغییر در فرهنگ طایفهای–عشیرهای و نخبگان قومی و عشیرهای در رفتار انتخاباتی روستاییان شهرستان دنا تغییر ایجاد میکند یعنی با افزایش در شاخص فرهنگ طایفهای – عشیرهای و نخبگان قومی، شاخص رفتار انتخاباتی روستاییان شهرستان دنا کاهش مییابد. لذا میتوان روستاهای شهرستان دنا را همانند «شهرهای طایفهای» در نظر گرفت و مدعی شد که دیدگاه نخبگان قومی و عشیرهای میتواند پیشبینیکننده مناسبی برای رفتار انتخاباتی در آنها باشد.
کیومرث یزدان پناه درو
چکیده
جغرافیای سیاسی علمی است که با تلفیق بینش های سیاسی و جبر حاکم بر محیط جغرافیایی ، نگرشی متفاوت و واقع بینانه بر ساختارهای سیاسی حکومت ها ارائه می دهد.این علم با رکن قراردادن مولفه های سرزمین، ملت، هویت و حکومت ، به اهمیت موضوع بر اساس ساختار جغرافیای کشورها می پردازد.گرچه از قرن هفدهم میلادی و با انعقاد قرارداد صلح وستفالیا، تأسیس ...
بیشتر
جغرافیای سیاسی علمی است که با تلفیق بینش های سیاسی و جبر حاکم بر محیط جغرافیایی ، نگرشی متفاوت و واقع بینانه بر ساختارهای سیاسی حکومت ها ارائه می دهد.این علم با رکن قراردادن مولفه های سرزمین، ملت، هویت و حکومت ، به اهمیت موضوع بر اساس ساختار جغرافیای کشورها می پردازد.گرچه از قرن هفدهم میلادی و با انعقاد قرارداد صلح وستفالیا، تأسیس حکومتهای سرزمینی و شکلگیری دولتهای قوی ، به یک پارادایم غالب جهانی تبدیل شد اما با توجه به کارکرد حکومت های اقتدار گرا ،طولی نکشید که حاکمیت از پادشاهان مطلق نگر به ملتها بر مبنای قاعده انتخاب ، تفویض شد و ملتها مسئول تشکیل دولت های ملی شدند و حاکمیت ملی را در اختیار گرفتند. این پدیده با کیفیت مختلف در سرتاسر جهان به انجام رسید و هر حکومتی مدعی است که از طرف ملت خود به حاکمیت رسیده و در تلاش است تا با تقویت بنیه فکری ملت خویش، پایههای حکومت خود را بیش از پیش مستحکم کند؛ بررسی ساختار حکومت ها در منطقه غرب آسیا که بخشی از گستره تمدنی جهان اسلام به شمار می آید، با چالشهای اساسی در باب حکمرانی مواجه است. در این مقاله با بهره گیری از توصیف- تحلیل در سه باب موضوعی جغرافیای سیاسی – مبانی حکومت اسلامی و مولفه های هویت زا چالشهای موجود در باب حکمرانی مطلوب مورد بررسی قرار گیرد. به نظر میرسد که اندیشه سیاسی اسلام، با ایجاد تردید در شاخص هایی که به حکومت ملت پایه میانجامد، آنها را به رسمیت نشناخته و مبانی و شاخصه هایی متفاوت از آنچه که مطرح است ارائه مینماید. شاخص هایی که از نص صریح قرآن، شیوه حکومتی پیامبر اکرم(ص) و تعالیم ائمه اطهار(ع) گرفته شده و همگی بر نقش مستقیم خداوند در حاکمیت مطلق بر جهان و تأسیس حکومت بر اساس محورهای دینی و عقیدتی دلالت دارد. بنابراین، به دلیل تفاوت و اختلاف ماهوی میان اندیشه سیاسی اسلام و اندیشه سیاسی اومانیستی غرب، اصلیترین مجموعه چالشهای اسلام در بحث حکومت، مؤلفه هایی است که مبانی حکومت ملتپایه به طور سنتی را تشکیل میدهد. از این منظر نگاهی چالشی بر اساس استدلال های مبانی محور و تطبیق آن با نگرش های نوین جغرافیای سیاسی در باب حکومت – ملت به موضوع بر این نوشتار حاکم است.
رضا الهویردی زاده
چکیده
قدرت دریایی کشورها از مؤلفه هایی همانند: مؤلفه جغرافیایی - سرزمینی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی شکل یافته است. پدیده های جغرافیایی با ماهیت انسانی، مؤلفه مهم در ساختار قدرت دریایی کشورها است. تحقیق حاضر به تبیین نقش عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی در قدرت دریایی کشورها پرداخته است. وضعیت سیاسی و امنیتی قلمرو سرزمینی ...
بیشتر
قدرت دریایی کشورها از مؤلفه هایی همانند: مؤلفه جغرافیایی - سرزمینی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی شکل یافته است. پدیده های جغرافیایی با ماهیت انسانی، مؤلفه مهم در ساختار قدرت دریایی کشورها است. تحقیق حاضر به تبیین نقش عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی در قدرت دریایی کشورها پرداخته است. وضعیت سیاسی و امنیتی قلمرو سرزمینی کشور (داخل کشور و مرزهای آبی و خشکی)، جمعیت و اجتماع ساحلی، شهرها و بنادر ساحلی، پایگاههای نظامی ساحلی و دریایی، پیوند شبکه های ارتباطی داخل کشور با منطقه ساحلی، مهمترین عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی قدرت دریایی کشورها است. این تحقیق از لحاظ هدف بنیادی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق مراجعه به منابع کتابخانه ای، مقالات و اسناد است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کیفی و استنباطی انجام شده است. عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی قدرت دریایی، بطور مصداقی در برخی کشورها مورد بحث قرار گرفته است. یافته های تحقیق مؤید آن است که تمامی عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی بنحوی بر قدرت دریایی کشورها تأثیر می گذارد. تنشهای سیاسی و امنیتی قلمرو سرزمینی و پایگاههای نظامی دریایی، مهمترین عناصر در بین عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی قدرت دریایی است. نقش تمامی عناصر مؤلفه جغرافیای انسانی در قدرت دریایی کشورها، به استثنای وضعیت سیاسی و امنیتی قلمرو سرزمینی، به عنصر ویژگی طبیعی منطقه ساحلی وابسته است. حتی پایگاههای نظامی دریایی که دور از ساحل هستند، بدون ارتباط با منطقه ساحلی و سرزمین اصلی، فاقد قدرت اثربخشی خواهند بود.
محسن خلیلی
چکیده
ایران، کشوری است پرهمسایه؛ با همسایگانی گونهگون و ناهمانند. گونهگونیِ همسایگی دربرگیرندهی گوناگونیِ ویژگیهای جغرافیایی، منزلتهای استراتژیک، وابستگیهای سیاسی، دغدغههای امنیتی، و خصلتهای ژئواکونومیک است؛ و، ناهمانندیِ همسایگی، دربرگیرندهی خصلتهای فرهنگی و تاریخی و تمدنیِ بسیارناهمانند استکه همسایگانِ پانزدهگانهی ...
بیشتر
ایران، کشوری است پرهمسایه؛ با همسایگانی گونهگون و ناهمانند. گونهگونیِ همسایگی دربرگیرندهی گوناگونیِ ویژگیهای جغرافیایی، منزلتهای استراتژیک، وابستگیهای سیاسی، دغدغههای امنیتی، و خصلتهای ژئواکونومیک است؛ و، ناهمانندیِ همسایگی، دربرگیرندهی خصلتهای فرهنگی و تاریخی و تمدنیِ بسیارناهمانند استکه همسایگانِ پانزدهگانهی ایران را، به حوزههای بسیارناهمگون، تبدیل کرده است. درپیشگرفتنِ یک سیاست خارجی چندگانهگرا و برگشتن از یک سیاست خارجیِ تکچهره، پیشانگاشتهی نوشتارِ پیشِرو است. هدفِ بنیادین نوشتار، افزون بر توصیفِ وضعیت سیاست خارجی ایران، تجویزِ تغییر در ماهیت و عملکرد سیاست خارجی ایرانِ پساانقلاب اسلامی است. برای برآوردنِ منظور نوشتار، نگارنده با برساختنِ سه مقولهی کشورِ میانهگاهی، کشور راهرویی، کشور پیوندی کوشش کرده است تا نشان دهد که کشور چندمنطقهای/ فرامنطقهای ایران، نمیتواند از یک منطق و رفتار در سیاست خارجی، بهرهگیری نماید؛ بهویژه آنکه، سیاست خارجی انقلابیِ ایرانِ پساانقلاب، برچسبِ تکراستایی خورده است. در نوشتار، از یک بستهی مفهومی برساخته، بهرهگیری شد تا نشان داده شود که تجویزِ نگارنده برای ترکِ سیاست خارجی تکچهره و درپیشگرفتنِ سیاست خارجی چندچهره، مستدلّ است. بنمایهی روششناختی نوشتار، تجویز است؛ بنابراین، ماهیت پژوهش، هنجاری است. یافتهی تجویزیِ نوشتار، توصیه به ترکِ تکْراستایی در سیاست خارجی انقلابی و درپیشْگرفتنِ سیاست خارجیِ پساانقلابیِ چندراستایی است. نقطهی آغازِ سیاست خارجیِ پساانقلابیِ چندراستا، درافکندنِ سیاست خارجی چندهمسایگی است.
مسعود عبدی؛ عبدالرضا فرجی راد؛ ریباز قربانی نژاد
چکیده
الگوهای رفتاری، شیوهها و رویکردهایی هستند که دولتها برای دستیابی به منافع و امنیت ملی خود نسبت به یکدیگر اتخاذ میکنند. روابط استراتژیک، الگویی از مدیریت روابط است که به اشکال مختلفی مانند ائتلاف، اتحاد، رقابت و شراکت نمود می یابد. اینکه کشورها، الگوی رفتاری روابط استراتژیک را بر مناسبات و تعاملات خود تطبیق دهند مستلزم وجود یا ...
بیشتر
الگوهای رفتاری، شیوهها و رویکردهایی هستند که دولتها برای دستیابی به منافع و امنیت ملی خود نسبت به یکدیگر اتخاذ میکنند. روابط استراتژیک، الگویی از مدیریت روابط است که به اشکال مختلفی مانند ائتلاف، اتحاد، رقابت و شراکت نمود می یابد. اینکه کشورها، الگوی رفتاری روابط استراتژیک را بر مناسبات و تعاملات خود تطبیق دهند مستلزم وجود یا رعایت برخی الزامات و مولفه هاست. مناسبات ج.ا.ایران و فدراسیون روسیه، موضوعی است که طی سالیان اخیر، در موضع گیری های دیپلماتیک یا از سوی تحلیلگران و صاحب نظران به «روابط استراتژیک» توصیف شده است. اهدف پژوهش حاضر این است که به این سوال پاسخ دهد که آیا براساس الزامات و مولفه های مفهوم روابط استراتژیک، می توان روابط دو کشور مذکور را در این زمره درنظر گرفت؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر گردآوری اطلاعات از طریق بررسی اسنادی و آثار پیشینی و کتابخانه ای است. فرضیه پژوهش این است که روابط ایران و روسیه، همکاری اجباری یا محتاطانه بوده که صرفا عناصری از روابط استراتژیک را در خود دارد اما تطبیق الگوی روابط استراتژیک مستلزم رعایت الزامات و تحقق مولفه هایی است که به بحث گذاشته شده اند.