Document Type : *

Authors

1 Associate Professor in Political Geography, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Political Geography, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor in Political Geography, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

 
 
Abstract
The spatial distribution of political-executive power in countries has different patterns with its weaknesses and strengths. In Iran, a centralized simple model is used; This type of system caused the national unity and cohesion of the country  in the first decade of the Islamic Revolution, but now, it seems has gradually become an effecting deterrent factor for the country's progress and development due to extensive changes and transformations. The main question of this research is what are the most important disadvantages that a centralized simple system has caused to the country? And what is the severity of these? Based on the finding of this study conducted in the descriptive-analytical method with the participation of 185 academic and executive elites of the country, 10 thematic axes were identified and prioritized as the most important disadvantages of a centralized simple system. These were assessed in a one-sample t-test. The main disadvantages of the centralized simple system in the country are, Neglecting the requirements of local characteristics (t:33.00); neglecting of legal and legislative capacities (t:24.00), inefficiency of administrative-bureaucratic system (t:24.00), spatial injustice and unbalanced development (t:23.00), incomplete participation of people in Local Government Office (t:23.00), non-segregation of activities and responsibilities (t:22.00), irresponsibility, lack of belonging sense and accountability of local officials (t:22.00), pressure on the central government (t:21.00), Lack of development of parties(t:16.00), Continuation of authoritarian and flattering political culture (t:14.00). It seems that the Islamic Republic of Iran has to pay enough attention to these disadvantages in order to progress and develop faster. It has to smooth the way for the excellence of society by changing the level of concentration in the context of a decentralized simple system.

Keywords

1. ابلاغ سیاست هاى کلى اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران، 1384، قابل دریافت از آدرس اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به آدرس: https://www.leader.ir/fa
2. اخوان کاظمی، بهرام، (1387) کالبدشکافی تحزب در ایران، مجله زمانه، تهران، شماره 78
3. استمپل، جان (۱۳۷۷)، در درون انقلاب ایران، ترجمه منوچهر شجاعی، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی رسا.
4. اصغری، رعنا؛ محسنی، سیدجمال الدین؛ (1393) نقش دولت در تحول نظام اداری کشور، مجله علمی پژوهشی اقتصادی، شماره 6 ص 44
5. ازکیا،مصطفی؛غفاری،غلامرضا؛(1395)، جامعه شناسی توسعه، دفتر پژوهش های موسسه کیهان، تهران
6. بشیریه، حسین (۱۳۷۸)، موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: انتشارات گام نو.
7. بووارد، تونی؛ لوفلر، الکه؛ (1392)؛ حکمروایی و مدیریت عمومی؛ مترجم اشرف رحیمیان، انتشارات موسسه نشر شهر، به سفارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران
8. جعفری، محمد؛ گل خندان، ابوالقاسم؛ (1394) رابطه فساد و اندازه دولت در کشورهای منتخب اسلامی؛ آزمون علیت گرنجری پانلی مبتنی بر بوت استراپ، دوفصلنامه علمی – پژوهشی جستارهای اقتصادی ایران، شماره 23 ص 9 - 31
9. چانگ، ها-جون، میدری،احمد، (1393) اقتصاد سیاسی سیاست صنعتی، ناشر: نوین طراحان آزاد
10. حافظ‌نیا، محمدرضا؛ کاویانی‌راد، مراد؛ (1383) افقهای جدید در جغرافیایی سیاسی، انتشارات سمت، تهران
11. خمینی، روح الله؛ (1392) ولایت فقیه (حکومت اسلامی)؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ و نشر عروج، چاپ سی ام، تهران، ص 55-47
12. رمضانی باصری، عباس؛ میرفردی،اصغر؛ (1393)، تبیین نهادگرایی و گرایش آن به توسعه؛ مجله اقتصادی، شماره 3 و 4 خرداد و تیر، ص 121 تا 138
13. ساعی، احمد؛ (1380) مسائل سیاسی – اقتصادی جهان سوم، تهران، انتشارات سمت
14. سلیمانی، غلامعلی؛ نقیب زاده، احمد (1388) نوسازی سیاسی و شکل گیری احزاب در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی سیاست دوره 39 شماره 4
15. سیاست‌های کلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)؛ مرجع تصویب: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ تاریخ تصویب: 5/9/1385
16. شهرام نیا، امیر مسعود (۱۳۸۵)، جهانی شدن و دمکراسی در ایران، تهران: نشر نگاه معاصر
17. طاهری، ابوالقاسم، (1385) اداره امور سازمان‌های محلی، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران
18. فرهادی نژاد، محسن؛ (1388) فساد اداری و شیوه‌های کنترل آن، دومین همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی
19. فرید، یدالله؛ (1375) جغرافیا و شهرشناسی؛ انتشارات دانشگاه تبریز
20. قالیباف، محمد باقر؛ (1386) حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران» : موسسه امیرکبیر
21. قالیباف، محمدباقر؛ (1391) حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، انتشارات امیرکبیر، تهران
22. قالیباف، محمدباقر؛ (1393) جزوه درسی، درس ساخت‌های سیاسی فضای درون کشوری، دوره دکتری رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
23. قالیباف؛ محمدباقر؛ (1396)«تمرکزگرایی و تمرکززدایی درایران به سوی طراحی الگوی نیمه متمرکز.» تهران: انتشارات دانشگاه تهران
24. قالیباف؛ محمدباقر؛ کرمی، مهرداد؛ (1390) توسعه منطقه‌ای در نواحی مرزی شمال غربی ایران (نمونه موردی منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس)؛ مجله علمی پژوهشی برنامه‌ریزی و آمایش فضا؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ دوره پانزدهم، شماره 13
25. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1368؛ سامانه قوانین رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به آدرس تارنمای اینترنتی فعال https://rc.majlis.ir/
26. متوسلی،محمود(1389) توسعه اقتصادی: مفاهیم،مبانی نظری،رویکرد نهادگرایی و روش شناسی،تهران، انتشارات سمت.
27. مصلی نژاد، عباس (۱۳۹۳)، سیاست گذاری ساختار قدرت در ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
28. مومنی،منصور؛ فعال قیومی،علی(1389) تحلیل دادهای آماری با استفاده از Spss، تهران، انتشارات کتاب نو .
29. میرحیدر،دره؛ راستی،عمران؛ میراحمدی،فاطمه السادات (1392)، مبانی جغرافیای سیاسی، تهران، انتشارات سمت.
30. نجاری، رضا،(1379) علل تخلفات اداری و چگونگی پیش‏گیری از آنها، ارتقای سلامت نظام اداری، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
31. ویسی، هادی؛ (1392) درآمدی بر دولت محلی، انتشارات سمت، تهران.
32. Bryer, Thomas A. (2004). Bureaucratization and Citizenship: Approachesto Administrative Reform, Los Angeles C.A.)13-14)
33. David de Vaus,(2002) Analyzing Social Science Data: 50 Key Problems in Data Analysis, Sage Publications, london thousand oaks, new delhi. P:50-65
34. http://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
35. Veblen, Thorstein B (1914), The Instinct of Workmanship and The State of The industrial Arts, New York, Macmillan.
36. North, D.C. (1995), The New Institutional Economics and Third World Development, In Hunter J & C, Lewis, Eds, p:53-78
37. Rondinelli, D. (1981), “Government Decentralization in Comparative Perspective: Theory and Practice in Developing Countries”,International Review of Administrative Sciences, Vol. 47 (2-9).
38. Glassner, Martin Ira ; Fahrer,Chuck; political geography 3rd Edition, Publisher: Hoboken, NJ : Wiley, ©2004.p 108-112
39. Glassner, Martin Ira (1993); Political Geography. New York: Johan Wiley & Sons Inc – p:100-107
40. Finer, Herman (1971); the Theory and Practice of Modern Government, 4th ed. New York: Methoen.
41. Erdmann, Gero, Elischer , Sebastian and Stroh, Alexander (2011), Can Historical Institutionalism be Applied to Political Regime Development in Africa?, Hamburg: German Institute of Global and Area Studies(GIGA) p:7
CAPTCHA Image