با همکاری انجمن ژئوپلیتیک ایران
بررسی چالشهای منطقه گرایی و اتحاد در شورای همکاری خلیج فارس

هادی ویسی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22067/pg.v4i9.71887

چکیده
  منطقه گرایی یکی از سازوکارهای مهم برای همکاری و توسعه منطقه ای در میان کشورهای همجوار است که از نیمه دوم سده بیستم، مورد توجه قرار گرفت. در جنوب غرب آسیا، شورای همکاری خلیج فارس مهمترین سازمان منطقه ای است که اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از ابتدای دهه 1980 متشکل از شش کشور جنوبی خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، کویت، امارات متحده ...  بیشتر

راهکارهای دستیابی به عدالت فضایی در ایران

مصطفی قادری حاجت؛ محمد رضا حافظ نیا

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 25-57

https://doi.org/10.22067/pg.v4i9.75411

چکیده
  بواسطه تهدیدات و شرایط پیچیده کنونی، ضرورت تلاش برای دستیابی به عدالت فضایی یکی از  اولویت های مطالعاتی جغرافیای سیاسی به عنوان علم کشورداری و اداره بهینه فضا است، لذا این پژوهش با شیوه توصیفی و تحلیلی و تکیه بر مطالعات نظری و یافته­ های میدانی و با استفاده از نرم افزار سنجش عدالت فضایی در پی تدوین راهکارهای دستیابی به عدالت فضایی ...  بیشتر

واکاوی نهادی- حقوقی قدرت سپاری به مدیریت محلی در ایران

محمدحسین بوچانی؛ الهام نظری؛ نازنین دلنواز

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22067/pg.v3i9.75955

چکیده
  در این نوشتار، وظایف شوراها در «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران» بر اساس مولفه‌های شاخص تمرکززدایی بررسی شده تا سطح تمرکززدایی در رابطه‌ی حاکمیت ملی و مدیریت محلی تعیین شود. رویکرد تمرکززدایی، چهار سطح برای نوع رابطه‌ی حاکیمت ملی و مدیریت محلی تعریف می‌کند: ...  بیشتر

فرایند خروج فضاهای جغرافیایی از تک متن گرایی، در جامعه شبکه‌ای (چرخه ها و چرخش‌ها)

روح اله اسدی؛ مجتبی صادقی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 87-104

https://doi.org/10.22067/pg.v4i9.76681

چکیده
  فضای جغرافیایی یک تولید اجتماعی و تا حدود زیادی یک درهم ­تنیده ­ی سامان ­مند و معناداری است که نه تنها رو به آینده باز است بلکه جوامع انسانی سعی می‌کنند آن را بر مبنای اهداف و خواسته های خود سامان بخشند. بنابراین فضای جغرافیایی را می­توان یک متنِ تولید شده و معنادار اجتماعی دانست. در فضاهای جغرافیایی فرایندها و قدرت‌های بی‌شمار اجتماعی، ...  بیشتر

تحلیل استراتژیک دیپلماسی‎شهری کلان شهر مشهد

محرم مشایخی؛ سید هادی زرقانی؛ امید علی خوارزمی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 105-131

https://doi.org/10.22067/pg.v4i9.77501

چکیده
  امروزه کلان­شهرها؛ در عرصه روابطِ فراملی و تعاملاتِ بین­ المللی و در بخش­ها و نهادهای گوناگون شهری، در حال توسعه ظرفیت­ها و پتانسیل­ های درونی هستند. بنابراین در حال حاضر؛ برای ارزیابی وضعیتِ یک کلان­ شهر، در حوزه تعاملات و ارتباطاتِ فراملی، نیازمند شناختِ ظرفیت­‌ها و توانایی­های بخش­ها و نهادهای شهری هستیم. بر این اساس؛ از مهمترین ...  بیشتر

تبیین الگوی عوامل ژئوپلیتیکی تنش در روابط کشورها

ریباز قربانی نژاد

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22067/pg.v3i9.78432

چکیده
    ارزش­ها و عوامل جغرافیایی و ژئوپلیتیکی در بسیاری از مواقع نقش عمده­ای در بروز تنش بین کشورها ایفا می­کنند. که در نهایت تعدادی از آن­ها ممکن است تبدیل به منازعه و درگیری نیز شوند. از آن­جا که ارزش­های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی نسبت به سایر عوامل ایجاد کننده تنش از پایداری و دوام طولانی مدت برخوردارند و حکومت­ها در کوتاه مدت قادر ...  بیشتر

جایگاه برند ملی در دیپلماسی عمومی نوین جمهوری اسلامی ایران

جواد خادم زاده؛ جهانبخش ایزدی؛ علیرضا سلطانی

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22067/pg.v3i9.78736

چکیده
  برند مجموعه­ای از ادراکات­ ذهنی نسبت به عاملی است که در طول زمان شکل می­ گیرد. در این میان برند ملی تصویرکلی از یک کشوراست که ابعاد سیاسی،اقتصادی،تاریخی،فرهنگی را شامل می­ شود.برند­ ملی مفهومی چند بعدی، ترکیبی و به ­هم ­پیوسته است که امروزه در سیاست­ های خارجی کشورها به عنوان یکی از ابزارهای مهم قدرت­ نرم و از شاخصه ­های مدرن دیپلماسی­ ...  بیشتر