نوع مقاله : مقالات علمی -پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار روابط بین الملل، گروه ارتباطات و علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
آبهای دریای جنوبی چین جزء خطوط مهم کشتیرانی بینالمللی و شریان مسیرهای دریایی جهان محسوب میشود. بیش از نیمی از تجارت جهانی و یکسوم حملونقل دریایی از این منطقه عبور میکند. در سالهای اخیر پهنه آبی دریای جنوبی چین بویژه تنگه مالاکا و دریای سولو-سولاوسی (مرز آبی سه کشور مالزی، اندونزی و فیلیپین) به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ژئواکونومیکی در توسعه اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه بسیار حائز اهمیت بوده است. با این وجود، تجارت دریایی در این پهنه آبی با چالشهای فزایندهای در حوزه تهدیدات امنیتی دریایی در سالهای اخیر نیز مواجه بوده است. مهمترین تهدیدهای امنیت دریانوردی در منطقه مذکور شامل دزدی دریایی، تروریسم دریایی، ماهیگیری غیرقانونی و آلودگی دریایی ایجاد شده به دلیل فعالیت میادین نفت و گاز در دریا است. در همین راستا سئوال اصلی پژوهش این است که تاثیر جرایم دریای جنوبی چین چه تاثیری بر همگرایی منطقهای داشته است؟ در پاسخ به این سئوال، فرضیه اصلی پژوهش این است که علیرغم تهدیدهای مشترک ناشی از جرایم دریایی در دریای جنوبی چین، اما به دلیل رقابتهای ژئوپلیتیک و منافع متعارض بازیگران همچنین حضور بازیگران فرامنطقهای، روند همگرایی برای مبارزه با جرائم دریایی در این منطقه موفق نبوده است. ضمنا روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است.
کلیدواژهها
- Abbaszadeh Fathabadi, M.,& Ramezani A. (2017). China's policy in the South Sea; The Politics of Power and Maritime Influence. World Politics Quarterly, 6 (2). 59-84[In Persian].
- Abdullah Khani, A. (2004). Security Theories, An Introduction to the Planning of the National Security Doctrine. Iran, Tehran: Abrar Contemporary International Cultural Studies and Research Institute. [In Persian].
- Almaududy A.A. (2016). Maritime Security challengesin Southeast Asia: Analaysis of International and regional Legal Frameworks. Australia, Wollongong, University of Wollongong.
- Dadandish, P., & Koozehgar Kaleji, V. (2010). A Critical Study of Regional Security Complex Theory Using the Security Environment of the South Caucasus Region, Strategy Quarterly, No. 56.73-107. [In Persian].
- Darmody, Stephen J. (1994). The Oil Pollution Act's Criminal Penalties: On a Collision Course with the Law of the Sea. Environmental Affairs Law Reviews, 21(89), 88-144.
- Ghanbari Jahromi, M.J., & Shafiee Bafti, N. (2015). International Legal Dimensions of Combating Marine Oil Pollution and the Criminal Liability System. International Law Journal, 55(3), 53-80. [In Persian].
- Hajimineh, R. (2013). Copenhagen School; Teachings and Concepts. World Studies Newsletter, Internal Journal of the Iranian Association for World Studies, 1(2), 29-49.[In Persian].
- IRNA News Agency (2016). China has imposed sanctions on illegal fishermen in the South Sea, available at: https://www.irna.ir/news/82174132/ [In Persian].
- Khezri, R. (2012). China's neighbors's policy in the South China Sea conflict. Bimonthly Events and Analyzes, January and February, No. 269. [In Persian].
- Khezri, R. (2012). Sino-US strategy in the South China Sea. Foreign Policy Quarterly, 26 (3). [In Persian].
- Kontrovich, E. (2004). The piracy Analogy: Modern Universal Jurisdiction’s Hollow Foundation. Harvard International Law Review, 45(1), 183-237.
- Masroor, M., & Hassan Khani, M. (2018). Geopolitical rearrangement in the South China Sea, Geopolitical Quarterly, 14 (2). [In Persian].
- Rosenberg, D. (2011). Governing the South China Sea: from freedom of the seas to ocean enclosure movements. Harvard Asia Quarterly, 13(4),120-154.
- Saburi, Z., & Ghiyasi A. (2015). The Geopolitical Developments of the South China Sea and the Strategies of Regional and Transregional Actors: Implications and Consequences. Quarterly Journal of International Relations Research, 14. [In Persian].
- Sharghi, A. (2015). Maritime Terrorism: Maritime Security and Government Responsibility, Political Science Quarterly, No. 31. [In Persian].
- Taffer, A. (2013). China’s claims to Sovereignty over the Spartly archipelago. Harvard Asia Quarterly, 15(1),16-45.
- Taqa, K. (2009). Piracy along with other maritime crimes, Gavah Quarterly, 14(1-2). [In Persian].
- (2016). The global framework against maritime terrorism.
- White House (2002). National strategy to combat weapons of mass destruction (WMD). December.
- World Energy Outlook (2012). In-depth study on energy-efficiency (2011). International Energy Agency.
- United Nations Convention on the Law of the Sea (2006). Full text, related agreements, andratifications are available from the United Nations Web site at <www.un.org/Depts/los/index.htm>.
- Bateman, S. (2006(. Ferry Safety: A Neglected Aspect of Maritime Security? Institute of Defenceand Strategic Studies Commentaries 31.
- Chatterjee, N. (2010). Security Raised in Malacca Strait after Terror Warning. Reuters, March 4. https://www.reuters.com/article/uk-malacca-threat-idUKTRE62335320100304
- Fensom, A. (2017). $5 trillion Meltdown: What if China Shuts Down the South China Sea?. The National Interest. Retrieved https://nationalinterest.org/blog/5-trillion-meltdown-what-if-china-shuts-down-the-south-china-16996
- Valencia, M.J. (2005). The Proliferation Security Initiative: Making Waves in Asia. USA, New York: University of Adelphi press.
- ICC International Maritime Bureaue (2017). Piracy and Armed Rubbery against Ships, report for the period 1 Januaury-31 December.
- Xu, B. (2014). South China Sea Tensions. athttp://www.cfr.org/china/south-china-sea-tensions/p29790
- S. to Hunt Malacca Terrorists (2004). Channel News Asia, June 23.
- John B. (2004). Countries Oppose U.S. Offer to Patrol. Malacca. Financial Times, April 5.
- http://www.tradingeconomics.com
- http://www.globalgisdata.com
- http://www.southchinasea.org
- http://www.eia.org
- http://www.cfr.org/chinasea
- http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/release/2003/05/2003053/-3.html
ارسال نظر در مورد این مقاله